• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur är det att leva med löneutmätning?

Yoyo10

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 Januari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Räknas CSN lån med i förbehåll beloppet under utmätningstiden? Enda som jag inte låtit gå till kronofogden är CSN och betalar 1350kr per månad.
De räknade inte CSN med i förbehåll för mig iallafall, betalar också för CSN och låtit inte den gå till KF för jag vill plugga vidare i framtiden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Vad räknas som nödvändig tandvård? Jag har tandläkarskräck, och har inte vart hos tandläkaren på ca 10 år, förutom ett besök då jag bet av en tand för kanske 5 år sedan. Om man får akut tandvärk/något händer, då är det ju inte lätt att anmäla innan, det brukar ju komma ganska akut?
Jag fick godkänt anstånd med summan motsvarande en faktura jag fick nu från tandläkaren. Det var en akut lagning med smärta och där tandläkaren inte ansåg att vi skulle vänta utan laga direkt. Mejlade KFM och bifogade bild på fakturan där det även framgick vad som var gjort. Kostnaden var en bit över 2000:- vilket kanske har betydelse.
 

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Jag fick godkänt anstånd med summan motsvarande en faktura jag fick nu från tandläkaren. Det var en akut lagning med smärta och där tandläkaren inte ansåg att vi skulle vänta utan laga direkt. Mejlade KFM och bifogade bild på fakturan där det även framgick vad som var gjort. Kostnaden var en bit över 2000:- vilket kanske har betydelse.
Bara dra ut en tand kostar det. Vi har så otroligt dyr tandvård i det här landet.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Bara dra ut en tand kostar det. Vi har så otroligt dyr tandvård i det här landet.
Ja det är dyrt. Tacksam att jag beviljades anstånd eftersom jag har fler, mindre akuta lagningar att göra och med en obetald faktura får man ingen hjälp fråns det är akut.
 

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Ja jag har mycket problem med min munhälsa också. Ska kosta runt 10 att fixa allt, men har bara en lagning, massa tandsten kvar och en visdom som ska ut. Redan lagt ut runt 5 så nästan klar.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Varför är det så få som har frisktandvård undrar jag. Jag har det och har haft det sen jag var 20 år. Jag betalar ca 200kr i månaden i dagens läge. Blir kallas på undersökning varje år, behöver något lagas, lagar dem det, behöver jag dra ut en tand görs det osv. Får gå till tandhygienist vid behov. Betalar ingenting mer utöver min månadspremie. Otroligt bra investering måste jag säga.
 

Goxu

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
28 Juli 2021
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
47
Poäng
157
Varför är det så få som har frisktandvård undrar jag. Jag har det och har haft det sen jag var 20 år. Jag betalar ca 200kr i månaden i dagens läge. Blir kallas på undersökning varje år, behöver något lagas, lagar dem det, behöver jag dra ut en tand görs det osv. Får gå till tandhygienist vid behov. Betalar ingenting mer utöver min månadspremie. Otroligt bra investering måste jag säga.
Samma här. kört sedan jag var 20. Min kostar 59kr i månaden så finner ingen anledning alls att ta bort
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Varför är det så få som har frisktandvård undrar jag. Jag har det och har haft det sen jag var 20 år. Jag betalar ca 200kr i månaden i dagens läge. Blir kallas på undersökning varje år, behöver något lagas, lagar dem det, behöver jag dra ut en tand görs det osv. Får gå till tandhygienist vid behov. Betalar ingenting mer utöver min månadspremie. Otroligt bra investering måste jag säga.
Vad jag har förstått så är det dyrt om man har haft tex många lagningar tidigare etc? Men jag ska faktiskt kolla upp det, kommer ju laga de två tänder som är kvar nu så borde va ett bra läge efter det att skaffa kanske. Får man skaffa det med betalningsanmärkningar eller är det nåt som stör det?
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Samma här. kört sedan jag var 20. Min kostar 59kr i månaden så finner ingen anledning alls att ta bort
Jag betalade 120kr i månaden förut, men nu vid ombesiktningen var det fler gamla lagningar som var sämre så de höjde dem till 180kr. Men så vört det. Drog bort två visdomständer förra året och lagade en tand. Bara det hade ju gått på 10.000 totalt typ.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Vad jag har förstått så är det dyrt om man har haft tex många lagningar tidigare etc? Men jag ska faktiskt kolla upp det, kommer ju laga de två tänder som är kvar nu så borde va ett bra läge efter det att skaffa kanske. Får man skaffe det med betalningsanmärkningar eller är det nåt som stör det?
Jag har haft riktigt problem tänder enda sen jag var liten. Jag betalar ca 200kr i månaden nu och det är högt. Jag har precis förnyat mitt, gjorde det i december och då hade jag betalningsanmärkningar så det är inga problem.

Tycker absolut du ska prata med dem om det. Det ät verkligen en trygghet att veta att vad som än händer kan man få ringa tandläkaren och dem fixar det utan extra kostnad. Verkligen värt att ha.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp